Nederlandse start-up Peerby tweede op Postcode Lottery Green Challenge in New York

Ondernemer Daan Weddepohl wint € 100.000 voor zijn start-up

Samenvatting
De Amsterdamse ondernemer Daan Weddepohl heeft met zijn duurzame initiatief Peerby de gedeelde tweede plek van de International Postcode Lottery Green Challenge gewonnen. De prijs, een geldbedrag van € 100.000,- werd zondagavond uitgereikt in New York als onderdeel van het Clinton Global Initiative.

De Amsterdamse ondernemer Daan Weddepohl heeft met zijn duurzame initiatief Peerby een gedeelde tweede plaats van de internationale Postcode Lottery Green Challenge gewonnen. De prijs werd zondagavond uitgereikt in New York als onderdeel van het Clinton Global Initiative. Deze conferentie van wereldleiders wordt jaarlijks georganiseerd door ex-president Bill Clinton met als doel praktische oplossingen voor prangende globale problemen te vinden.

“Een achtste deel van alle CO2 emissie in de wereld komt van de productie van consumptiegoederen. Door spullen te delen met elkaar hoeft er minder geproduceerd te worden. Het is dus goed voor het milieu, goed voor je buurt en goed voor je portemonnee.” zegt Daan. Met het winnen van de tweede prijs weet Daan met zijn team niet alleen € 100.000,- binnen te slepen; hij wordt ook geholpen door het netwerk van de United Postcode Lotteries, dat zich gesteund weet door mensen als Richard Branson en Bill Clinton.

Daan: “Het is natuurlijk fantastisch om tot de laatste 3 van de 509 internationale inzendingen te horen. Peerby is pas sinds een paar weken door heel Nederland te gebruiken en nu hebben we zo'n mooie prijs gewonnen ook! Met het geld gaan we programmeurs in dienst nemen om Peerby nog gebruiksvriendelijker te maken. Daarnaast hebben we genoeg middelen om Peerby binnenkort bekend maken in Nederland en de rest van de wereld. Maar nu eerst even onze roes uitslapen!”

Juryrapport

Voorzitter van de Green Challenge jury José María Figueres Olsen prees Peerby in zijn speech om het feit dat Peerby op een aantrekkelijke manier gemeenschapschapsvorming stimuleert en CO2emissie reduceert. Finaliste Molly Morse (Verenigde Staten) won de eerste prijs met haar bedrijf Mango Materials dat met behulp van bacterien methaan in plastic omzet. Nick Gerritsen van CarbonScape (Nieuw Zeeland) heeft net als Peerby met een tweede plaats een bedrag van 100.000 euro voor hun groene plan gewonnen.

Peerby

Iedereen kent wel van die momenten dat je even iets nodig hebt wat je zelf niet hebt, zoals een grasmaaier, boormachine of partytent. Mensen in jouw buurt hebben vast wat je zoekt, dus waarom zou je het kopen of lenen? Maar hoe bereik je die mensen? Stel je vraag op peerby.nl en wij vragen voor je rond in je buurt. Als een buur heeft wat je zoekt, krijg je een berichtje en kun je met elkaar afspreken.

De Postcode Lottery Green Challenge

Met de Postcode Lottery Green Challenge daagt de Internationale Postcode Lotterij jaarlijks mensen overal ter wereld uit om een duurzaam, innovatief en schaalbaar ondernemersplan te ontwikkelen. Dit jaar kwamen er 509 inzendingen binnen, waarvan er zes zijn genomineerd. De zes genomineerden presenteerden maandag 17 september hun groene plan voor de internationale vakjury tijdens PICNIC Festival 2012 in Amsterdam. Drie groene ondernemers gingen door naar de finale in New York.

Over het Clinton Global Initiative

De jaarlijkse Clinton Global Initiative vindt dit jaar plaats op 23,24 en 25 september in New York. Op deze bijeenkomst komen vertegenwoordigers van bedrijven, NGO's, wetenschappers en regeringen bijelkaar om te beloven om mondiale problemen aan te pakken. De Nederlandse Postcode Loterij, een oude aanhanger van de stichting, is een CGI-partner.

Over Peerby

Op Peerby.com delen buurtgenoten, al dan niet tegen betaling, allerhande goederen, zoals gereedschap, elektronica, fietsen en tuin-, kampeer- en feestartikelen. Peerby lanceerde in 2012 het eerste werkende spullendeelplatform ter wereld. De doelstelling, om buren te verbinden en verspilling tegen te gaan, leverde veel erkenning, investeringen en prijzen op. Er volgde een uitbreiding naar 30 steden in Europa en de VS. Toen in 2017 het financieel model niet houdbaar bleek, begon de startup noodgedwongen aan een ommezwaai. Oprichter Daan Weddepohl vertelt hierover in het (luister)boek 99 redenen om te stoppen en toch door te gaan.

Prijzen: $125.000 Postcode Lottery Green Challenge tijdens het Clinton Global Initiative, $10.000 Ben &Jerry’s Join our Core, App My City Award. en Radicale vernieuwers. Daan Weddepohl, bedenker van Peerby, stond op nr 13 van de Trouw Duurzame Top 100, was Guardian Tech Talent of the year en werd genomineerd voor ondernemer van het jaar.
Accelerators: Techstars, Rockstart, Founder Institute

Ontvang het laatste Peerby nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL