Centraal Beheer en Peerby starten samenwerking voor spullenleen verzekering

De ‘Peerby Garantie’ waarborgt goede relatie tussen buren

Samenvatting
Verzekeraar Centraal Beheer en spullenleen platform Peerby hebben een overeenkomst gesloten voor het ontwikkelen van een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. De optionele ‘Peerby Garantie’ is een uitkomst wanneer onverhoopt iets mis gaat als buren spullen (uit)lenen. Zo wordt spullen (uit)lenen laagdrempeliger en het waarborgt de goede relatie met de buren. Centraal Beheer onderstreept hiermee dat ze inzet op de toekomst van de deeleconomie. Voor Peerby gaat het aanbieden van de garantie hand in hand met het eerste verdienmodel.

Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is startup Peerby met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt. “Lid worden en spullen lenen zal in de basis altijd gratis blijven. (Uit)leners zijn niet verplicht om er gebruik van te maken, maar kunnen daar zelf voor kiezen.” aldus de bedenker en CEO van Peerby Daan Weddepohl. Samen met Centraal Beheer, één van de grootste schadeverzekeraars van Nederland, start de start-up deze maand nog met de eerste proeven in Amsterdam. Later dit jaar zal de garantie beschikbaar zijn voor alle Peerby-leden in Nederland.

Over Peerby

Op Peerby.com delen buurtgenoten, al dan niet tegen betaling, allerhande goederen, zoals gereedschap, elektronica, fietsen en tuin-, kampeer- en feestartikelen. Peerby lanceerde in 2012 het eerste werkende spullendeelplatform ter wereld. De doelstelling, om buren te verbinden en verspilling tegen te gaan, leverde veel erkenning, investeringen en prijzen op. Er volgde een uitbreiding naar 30 steden in Europa en de VS. Toen in 2017 het financieel model niet houdbaar bleek, begon de startup noodgedwongen aan een ommezwaai. Oprichter Daan Weddepohl vertelt hierover in het (luister)boek 99 redenen om te stoppen en toch door te gaan.

Prijzen: $125.000 Postcode Lottery Green Challenge tijdens het Clinton Global Initiative, $10.000 Ben &Jerry’s Join our Core, App My City Award. en Radicale vernieuwers. Daan Weddepohl, bedenker van Peerby, stond op nr 13 van de Trouw Duurzame Top 100, was Guardian Tech Talent of the year en werd genomineerd voor ondernemer van het jaar.
Accelerators: Techstars, Rockstart, Founder Institute

Ontvang het laatste Peerby nieuws via RSS.