Peerby Nederlandse winnaar internationale duurzame en sociale ondernemersverkiezing

De jonge ondernemer Daan Weddepohl wint duurzaamheidsverkiezing Join Our Core en daarmee €10.000, een half jaar coaching van duurzaamheidsexperts en een jaar lang de bedrijfsnaam op een ijsverpakking van Ben & Jerry’s

Een vakjury, geleid door de Jerry van het ijsmerk Ben & Jerry’s, maakte in Londen negen gelukkige jonge winnaars bekend uit Groot-Brittannië, Ierland, Denemarken, Zweden, Duitsland, Finland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. Join our Core is een competitie die in het leven is geroepen om de beste en talentvolste jonge sociale en duurzame ondernemers te vinden. Daan Weddepohl wist een jury te overrompelen van de 10 knapste Europese koppen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap waaronder de Nederlandse Stef van Dongen, founder van Enviu. Peerby wint niet alleen €10.000 en een half jaar coaching van duurzaamheidsexperts Social Enterprise NL en Ashoka. Ze staan ook nog een jaar lang met hun bedrijf op een ijsverpakking van Ben & Jerry’s en ze mogen in september naar de allereerste ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Vermont. Daar vieren zij de 35e verjaardag van het ijsmerk.

Peerby.com

De Amsterdamse Peerby is een online platform waarmee je spullen leent van mensen uit de buurt. Mensen lenen vooral spullen die ze maar af en toe nodig hebben Op website Peerby.com kan je spullen lenen door rond te vragen in je eigen buurt..Dit systeem maakt Peerby uniek in zijn soort en zorgt ervoor dat je snel en makkelijk in contact komt met iemand die je kan helpen. Peerby bevordert zo het contact in buurten, is goed voor je portemonnee en is ook nog eens duurzaam, want maar liefst 1/8 van de CO2 uitstoot op aarde komt door de productie en consumptie van goederen.

Join Our Core

Join Our Core is ontstaan door de wens van Ben & Jerry’s om jonge ondernemingen te steunen die dezelfde waarden als het ijsmerk hoog in het vaandel hebben staan: elk bedrijf zou verantwoordelijkheid moeten nemen voor de samenleving waarin het onderneemt. De winnaars zijn allemaal bezig met bijzondere duurzame en sociale business modellen die de potentie hebben om een groot verschil te maken over de hele wereld. Alle winnaars zijn tussen de 18 en 34 jaar oud. Ga naar voor meer informatie, de verdere voorwaarden en de prijzen naar www.joinourcore.com.

Over Ben & Jerry’s

Ben & Jerry’s maakt al het lekkerste ijs sinds de oprichting in 1978 door schoolvrienden Ben Cohen en Jerry Greenfield. Hun doel is (en is ook altijd geweest) om het lekkerste ijs te maken op de best mogelijke manier. Zij zetten zich in voor hun waarden en kiezen met zorg de beste ingrediënten om hun ijs te maken. Ze werken bijvoorbeeld met 100% Fairtrade ingredienten en hebben samen met Cono/Beemster een duurzaam zuivelprogramma opgezet: Caring Dairy. Zie www.caringdairy.nl

Over Peerby

Peerby.com, founded in 2011, is now the largest online sharing community in the Netherlands, enabling neighbors to share various goods like tools, electronics, and bicycles, thereby fostering community connections and reducing waste. After initial success and expansion of its communities to 30 cities in Europe and the U.S., Peerby faced challenges in building a financially sustainable model in 2017, prompting a pivot to a paid membership model in 2020, which significantly boosted revenue growth.

Peerby is funded by Loyal VC, Shamrock Ventures, ROM InWest, Emilia Capital and hundreds of crowdfunders. Recent investments are directed towards growing Peerby's presence in the Netherlands and Belgium and expanding the concept internationally, with the launch of its first U.S. community in Boulder, Colorado. The platform aims to replicate its success in Amsterdam, where 1 in 4 households are members, across new locations.

Recognition: Peerby has garnered significant recognition and awards, such as the $125,000 Postcode Lotteries Green Challenge and the App My City Award. Founder Daan Weddepohl was Guardian Tech Talent, #13 of the Trouw newspaper sustainable top-100, and he was nominated as Dutch entrepreneur of the year.

Impact: The platform's environmental impact is notable, with research indicating that sharing and borrowing can reduce consumers' climate impact by over 25%.

Book: Founder Daan Weddepohl's journey and the platform's achievements are detailed in his Dutch (audio)book 99 redenen om te stoppen en toch door te gaan ("99 Reasons to Quit and Keep Going").

Accelerators: Techstars, Rockstart, Founder Institute

Ontvang het laatste Peerby nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL