SanomaVentures investeert in Peerby

Lokaal spullen met elkaar delen

Samenvatting
SanomaVentures gaat investeren in Peerby. Peerby is een nieuw Nederlands initiatief waarmee je online en via mobiele en sociale media kanalen spullen kunt lenen of huren van mensen in de buurt. Het speelt daarmee in op de deelgebruik trend, waarbij toegang tot goederen belangrijker is dan het daadwerkelijke bezit.

Peerby is in augustus 2012 gelanceerd in Amsterdam en verwelkomt sinds kort ook actieve gebruikers in andere delen van het land. In september won Peerby de tweede prijs bij de prestigieuze Green Challenge van de Postcodeloterij.

Daan Weddepohl, oprichter Peerby: “De investering van Sanoma gaat ons helpen heel Nederland te bereiken. Niet alleen door een financiële bijdrage, maar juist door de inzet van de kennis en de communicatiekanalen van Sanoma Media hopen we beter te groeien.”

Vliegende start
Het bijzondere van Peerby is niet dat mensen hun spullen te leen of te huur aanbieden, maar dat het vraaggestuurd is, andersom dus. Gebruikers geven aan wat ze nodig hebben en Peerby faciliteert vervolgens rondvragen in de buurt. Het platform stijgt daarmee boven de andere peer-to-peerservices uit die vaak op marktplaatsniveau blijven steken. Bekijk de video.

Herman Kienhuis, investment director Sanoma Media: “Ik geloof erg in het potentieel van Peerby en door al in deze beginfase bij te springen hopen we ze een vliegende start te kunnen geven. Peerby past goed bij de missie van Sanoma om mensen te helpen bij hun dagelijkse (informatie-)behoeften en daarmee hun leven makkelijker en rijker te maken.”

Peerby
Peerby is lenen of huren van je buren. Op website Peerby.nl kan je spullen vinden door rond te vragen in je eigen buurt. Dat rondvragen maakt Peerby uniek in zijn soort en zorgt ervoor dat je snel en makkelijk in contact komt met iemand die je kan helpen. Peerby bevordert zo het contact in buurten, is goed voor je portemonnee en is ook nog eens duurzaam, want maar liefst 1/8 van de CO2 uitstoot op aarde komt door de productie en consumptie van goederen. Peerby is gestart door Daan Weddepohl, samen met Jonas Matser en Eelke Boezeman. Daan heeft het Founders Institute programma doorlopen en daarna is het Peerby team geselecteerd voor Rockstart Accelerator. Peerby heeft in september 100.000 euro gewonnen met in de Postcode loterij Green Challenge. Al eerder hadden ze subsidie ontvangen van Stichting DOEN.

SanomaVentures
SanomaVentures is een internationaal initiatief van Europees mediabedrijf Sanoma om innovatieve start-ups op het gebied van digitale informatie, entertainment en educatie te ondersteunen met kapitaal, media exposure, expertise en haar zakelijk netwerk. De focus ligt op ondernemingen die de initiële opstartfase voorbij zijn en willen groeien en een product ontwikkeld hebben op het gebied van online consumer services, e-commerce, mobile & tablets, video & tv, online advertising of e-learning. De Nederlandse tak van SanomaVentures, gevestigd in Amsterdam, is in 2012 gestart en richt zich op de Nederlandse start-up scene. SanomaVentures investeerde in september 2012 in Vault79.com en in oktober 2012 in Scoupy.

Over Peerby

Op Peerby.com delen buurtgenoten, al dan niet tegen betaling, allerhande goederen, zoals gereedschap, elektronica, fietsen en tuin-, kampeer- en feestartikelen. Peerby lanceerde in 2012 het eerste werkende spullendeelplatform ter wereld. De doelstelling, om buren te verbinden en verspilling tegen te gaan, leverde veel erkenning, investeringen en prijzen op. Er volgde een uitbreiding naar 30 steden in Europa en de VS. Toen in 2017 het financieel model niet houdbaar bleek, begon de startup noodgedwongen aan een ommezwaai. Oprichter Daan Weddepohl vertelt hierover in het (luister)boek 99 redenen om te stoppen en toch door te gaan.

Prijzen: $125.000 Postcode Lottery Green Challenge tijdens het Clinton Global Initiative, $10.000 Ben &Jerry’s Join our Core, App My City Award. en Radicale vernieuwers. Daan Weddepohl, bedenker van Peerby, stond op nr 13 van de Trouw Duurzame Top 100, was Guardian Tech Talent of the year en werd genomineerd voor ondernemer van het jaar.
Accelerators: Techstars, Rockstart, Founder Institute

Ontvang het laatste Peerby nieuws via RSS.